برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

شرکت مهندسی صنعت گستر بهکاران با چندین سال تجربه در جهت تولید ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات خطوط تولید با ارائه محصولات با کیفیت و خدمات پس از فروش در خدمت مشتریان محترم می‌باشد. لطفا جهت مشاوره فنی رایگان، استعلام قیمت، دریافت مشخصات فنی و کاتالوگ با واحد مشاوره فنی تماس بگیرید.

تجهیز خطوط رباتیک چیست و چه مزایایی دارد؟

امروزه مطابق با گزارشهای متعدد فدراسیون جهانی رباتیک، نقش بسزای ربات‌های صنعتی در بهره‌وری تولید در پیشرفته‌ترین صنایع دنیا ثابت شده است. صنایع ایران نیز از این امر مستثنا نبوده و جهت باقی ماندن در رقابت، تغییر سبک تولید و تجهیز خطوط رباتیک اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.

اتوماسیون خطوط تولید سیستمی است که به واسطه آن ماشین‌های مختلف به طور خودکار و بدون نیاز به دخالت مستقیم انسان با یکدیگر به کار می‌پردازند. از طریق این سیستم، مدیریت و نظارت بر منابع، اطلاعات و متریال موجود در یک فرآیند تولید صنعتی خاص امکان‌پذیر است.

به عنوان مثال در انبارها، خطوط رباتیک مزایای قابل توجهی را ارائه می‌دهند، زیرا با توجه به نوع نیاز کارفرما می‌توان آنها را برای اندازه‌گیری یک تولید خاص، طراحی نمود.

نحوه اجرای اتوماسیون خط تولید

سه عامل مهم در یک خط اتوماسیون وجود دارد: سیستم کنترل از طریق کامپیوتر اتوماسیون، مواردی که باید کنترل شوند و سیستم‌های جانبی.

مجموعه‌ای از سنسورها که وظیفه آنها جمع‌آوری داده‌های کنترلی است، عملکرد صحیح سیستم را تضمین می‌کنند و دستورات توسط عملگرها اعمال می‌شوند. حسگرها می‌توانند محرک داخلی یا محرک خارجی باشند: سنسورهای اول وظیفه اندازه‌گیری متغیرهای خاص در داخل ربات مانند سطح شارژ باتری یا سرعت چرخ‌ها و … را دارند. از سوی دیگر، سنسورهای دومی برای محاسبه متغیرهای بیرونی ربات، مانند موقعیت اشیایی که باید بر روی آنها کاری انجام شود یا فاصله از موانع و … استفاده می‌شود.

بنابراین، در رابطه با سنسورهای حس داخلی ربات، یک منشن خاص برای رمزگذارها ضروری است که در ربات‌های صنعتی بسیار مهم هستند: آنها می‌توانند به رمزگذارهای افزایشی یا رمزگذارهای مطلق تقسیم شوند.

تجهیز خطوط رباتیک

همچنین یک خط اتوماسیون شامل مسیرهای اتصال داخلی است که به واسطه آنها اجزای مختلف خط اتوماسیون علاوه بر ارتباط با یکدیگر، با واحد کنترل نیز متصل می‌شوند.

قابلیت اطمینان و دقت از نقاط قوت خطوط اتوماسیون بدون توجه به نوع شغلی است که برای آن در نظر گرفته شده است. انعطاف‌پذیری نیز یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم خطوط اتوماسیون است: ربات‌ها در واقع به صورت ایستا کار نمی‌کنند، اما می‌توانند با توجه به نیازها و زمینه‌ای که در آن قرار می‌گیرند، بدون نیاز به تغییرات ساختاری خاصی، برنامه‌ریزی شوند.

تبدیل مجدد خطوط رباتیک می‌تواند به سرعت انجام شود و در عین حال حداکثر اثربخشی را تضمین کند. به هنگام ساخت خط اتوماسیون، نقش مهمی مربوط به حرکاتی است که ربات‌ها باید انجام دهند. برای این کار لازم است مسیرها را با توجه به ویژگی‌های حرکتی ربات طراحی کرد تا از برخوردهایی که ممکن است به دلیل وجود موانع رخ دهد جلوگیری شود.

چگونه می‌توانیم به شما در ارتقاء خط تولید کمک کنیم؟

تجهیز خطوط رباتیک ، می‌تواند کارهایی را که باید توسط اپراتورهای انسانی انجام شوند بهبود بخشیده و با سرعت بیشتر و بطور خودکار انجام دهد. اتوماسیون مکانیکی مبتنی بر یک یا چند ربات است که برای انجام حداکثر عملیات‌های مختلف برنامه‌ریزی ‌می‌شوند تا آنها را بصورت ساده‌تر و سریعتر انجام دهند.

هدف از این کار دستیابی به استانداردهای بالای تکرارپذیری بدون به خطر انداختن ایمنی و صحت عملیات است. خط تولیدی که عملکرد آن مبتنی بر سیستم‌های اتوماسیون صنعتی است، نسبت به خطوط تولیدی که منحصراً به صورت دستی مدیریت می‌شوند، بهره‌ورتر و کارآمدتر است.

این بدان معناست که هم شیفت‌ها در روزهای تعطیل و هم در شب می‌توانند بدون نیاز به دخالت انسان با وجود ربات‌ها پوشش داده شوند. سطح استقلال خطوط به طور واضح به پروژه‌های اتوماسیون فردی بستگی دارد، اما هنوز ده ها و ده ها ساعت کار متوالی وجود دارد.

بدیهی است که هزینه اولیه تجهیز خطوط رباتیک کاملاً قابل توجه است، اما به مرور زمان و بسیار سریع این هزینه پوشش داده می‌شود. در برخی موارد، با طراحی دقیق اتوماسیون صنعتی، بازگشت سرمایه اولیه تجهیز خطوط رباتیک می‌تواند تا یک سال و حتی کمتر، صورت پذیرد.

مزایای خط اتوماسیون و تجهیز خطوط تولید

مزایای خطوط اتوماسیون بسیار زیاد است و ارتباط تنگاتنگی با عملکردهایی دارد که آنها را مشخص می‌کند. کنترل، ارتباط، تنظیم و اندازه‌گیری، همگی فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند بطور خودکار و در نتیجه بدون خطا انجام شوند. نظارت بر هر فرآیند توسط سیستم راهنمایی فنی تضمین می‌شود.

هر شرکتی که تصمیم به تجهیز خطوط رباتیک می‌گیرد از مزایایی همچون مسائل اقتصادی و کاهش هزینه‌ها، کنترل کیفی در لحظه و غیره برخوردار خواهد شد. به طور کلی تمامی فرآیندهای تولید کارآمدتر شده و علاوه بر آن ایمنی در محیط کار افزایش می‌یابد. علاوه بر این، سرعت تولید نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر همه این دلایل، راه‌حل‌های تجهیز خطوط رباتیک به عنوان نقطه مرجع انقلاب صنعتی چهارم در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که این مفهوم مجموعه‌ای از سیستم‌های هوشمند است که تولید صنعتی مستقل را به لطف اتصال دیجیتالشان تضمین می‌کند.

ما نباید این اشتباه را مرتکب شویم که فکر کنیم خطوط اتوماسیون و ربات‌ها می‌توانند به نحوی کار انسان را «بدزدند»: برعکس، خطوط رباتیک همیشه با اپراتورهای انسانی، از طریق یک سیستم ارتباطی که شامل محصولات و سیستم‌ها نیز می‌شود، در ارتباط هستند. تصادفی نیست که به اصطلاح cobots وجود دارد، ربات‌های مشارکتی که با همکاری با پرسنل انسانی، به عنوان مثال از طریق کنترل فرآیند، لجستیک را مدیریت می‌کنند تا کارهای دستی را ساده‌تر، سریع‌تر و مهم‌تر از همه ایمن‌تر کنند.

صنعت گستر بهکاران و تجهیز خطوط رباتیک

صنعت گستر بهکاران آماده است تا به عنوان یک مرجع در زمینه اتوماسیون خطوط تولید با همه شرکت‌هایی که می‌خواهند به لطف اتوماسیون، منابع خود را افزایش دهند و انعطاف‌پذیری و بهره‌وری را افزایش دهند، همکاری نمایند.

مجموعه مهندسی صنعت گستر بهکاران با بالاترین استاندارد و کارایی می‌تواند به تجهیز خطوط رباتیک شرکت شما بپردازد.

استفاده از مطرح ترین برندهای رباتیک و تجهیزات جانبی استاندارد و اجرای پروژه در کمترین زمان ممکن، اصلی ترین تخصص تیم مهندسی صنعت گستر بهکاران می‌باشد.

این شرکت با ارزیابی دقیق پروژه پیش از اجرا و در نظر گرفتن کلیه جوانب، اقدام به راه‌اندازی و تجهیز خطوط رباتیک می‌نماید. تحلیل دقیق خط تولید مورد نظر با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی شبیه‌ساز پیش از ساخت تجهیزاتی مانند فیکسچر، پیاده‌سازی انواع پروتکل‌های صنعتی، راه‌اندازی محورهای اضافه… از جمله موارد قابل اجرا متخصصان این شرکت می‌باشد. مهندسین این شرکت با تخصص در زمینه انواع PLC, HMI طراحی انواع گریپر و فیکسچر، آماده پیاده‌سازی سلول‌های رباتیک می‌باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو کنید